Wyszło słonko na bosaka w pole i płakało,
że je trawka kole.
Zamoczyło swe promyki w bajorze i płakało,
że wyschnąć nie może.
CO 6-LATEK UMIEĆ POWINIEN...
CHARAKTERYSTYKA DZIECKA 6-LETNIEGO
Umiejętności, jakie dziecko powinno posiadać na starcie szkolnym, trapią wielu rodziców. Sprawa nie ogranicza się jedynie do kwestii znajomości liter i cyfr, choć zdarza się nam wpadać w pułapkę przeliczania opanowanych już głosek. Okazuje się, że dziecko rozpoczynające naukę w pierwszej klasie powinno być gotowe w wielu innych obszarach...
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY
- potrafi współdziałać z dziećmi w zabawie
- przestrzega zasad i umów zawartych w grupie
- potrafi kontrolować swoje zachowanie
- szanuje prawa i własności innych
- jest otwarty w kontaktach z dorosłymi
- z chęcią okazuje swoje uczucia
- jest samodzielny w czynnościach codziennych i samoobsłudze
- dba o swoje rzeczy i porządek na półce
- sprząta po sobie zabawki, pomoce
- umie przekazać rodzicom informacje i polecenia otrzymane od nauczyciela
ROZWÓJ MOWY I MYŚLENIA
- rozumie i zapamiętuje złożone polecenia
- posiada bogaty zasób słownictwa
- jest aktywny podczas zajęć, zabiera głos w dyskusji
- potrafi wypowiadać się rozwiniętymi zdaniami
- uważnie słucha bajek i opowiadań
- rozumie ich treści
- doprowadza pracę do końca nawet gdy napotyka trudności
- odtwarza treści wiernie [wierszy i piosenek]
- potrafi ułożyć historyjkę obrazkową z 3 obrazków
- dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazu
- próbuje czyta proste zdania, łatwe wyrazy
- mowa prawidłowa
- jest skupiony na przedmiocie zajęć, uważnie śledzi ich przebieg
- potrafi ułożyć obrazek z 6 części
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory i pochodne
ROZWÓJ POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
- potrafi określić położenie przedmiotów w przestrzeni
- potrafi określić kierunki w przestrzeni
- jest świadome stronności swego ciała
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne [koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, kula, sześcian]
- potrafi wyodrębnić zbiory przedmiotów
- klasyfikuje przedmioty wg cech:
▪ wielkości
▪ koloru
▪ kształtu
▪ funkcji
- liczy w zakresie 10
- zna i posługuje się liczebnikami do 10
▪ głównymi
▪ porządkowymi
- dodaje i odejmuje w zakresie 10/ na konkretach/
- rozpoznaje i nazywa cyfry oznaczające liczby od 0 do 10
- rozumie i stosuje znaki matematyczne/ = ,+ , - ,<,>/
WYCHOWANIE MUZYCZNE I PLASTYCZNE
- potrafi podać liczbę zwrotek słyszanej piosenki
- potrafi określić budowę piosenki: zwrotka, refren
- poznaje akompaniament do: marszu, biegu, podskoków
- rozpoznaje dźwięki instrumentów perkusyjnych
- zna kierunki kreślenia od lewej do prawej
- poprawnie posługuje się nożyczkami
- prawidłowo odwzorowuje znaki litero-podobne
- potrafi wykonać:
- wydzierankę
- wycinankę
- formę przestrzenną z papieru
- rysunek dowolny: bogaty w szczegóły
- rysunek postaci ludzkiej: posiada podstawowe części
ORIENTACJA W ŚRODOWISKU
- zna nazwę swojej miejscowości
- zna nazwę swojego kraju [flagę, godło]
- zna pory roku
- określa zmiany związane ze zmianami pór roku
- zna dni tygodnia
- zna swoje imię i nazwisko
- zna ulicę i numer domu
- zna zasady ruchu drogowego
ROZWÓJ FIZYCZNY
- bierze udział w zajęciach gimnastycznych
- samodzielnie przebiera się w strój gimnastyczny
- przechodzi przez tory przeszkód
- potrafi rzucać i chwytać piłkę
- wykonuje rzuty przyborami ręką prawą i lewą
- wspina się na przyrządy
- toczy piłkę oburącz
- zachowuje równowagę na ławeczce